در آمریکا محققان به کمک نصب روباتی که نقش آرنج و بازوی مصنوعی را بازی می کند توانستند به دو بیمار فلج کمک کنند تا دوباره “دستشان” را به کار گیرند.

یکی از این دو بیمار زنی بود که از گردن به پایین فلج بود و پس از ۱۵ سال توانست به کمک این آرنج مصنوعی یک لیوان قهوه بنوشد.

نتایج این تلاش جدید که در مجله نیچر به چاپ رسیده، نحوه عملکرد این روش را چنین توضیح می دهد: با نصب یک حسگر در مغز بیمار فلج، امکان انتقال فرمان های مغز به روبات-آرنج میسر می شود و فرد می تواند با اتخاذ تصمیم در مغز آرنج مصنوعی اما هوشمند خود را حرکت دهد.

این پروژه تحقیقاتی که روز چهارشنبه (۱۶ مه – ۲۷ اردیبهشت) با آزمایش موفق بروی دو بیمار امیدها برای کمک به بیماران قطع نخاعی را افزایش داده، کار مشترکی میان مر کز عصب شناسی دانشگاه ماساچوست، دانشگاه براون و مرکز امور کهنه سربازان ایالت رود آیلند و مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد بوده است.

کاترین هاچینسون، فلج قطع نخاعی پس از 15 سال با کمک آرنج-روبات مایعات می نوشد

کاترین هاچینسون، فلج قطع نخاعی پس از 15 سال با کمک آرنج-روبات مایعات می نوشد

این گروه در سال ۲۰۰۶ هم با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که با مداخله در ارتباط میان بخش های مغز و اندام های فلج شده می توان به بیماران فلج کمک کرد تا عملکرد اعضای بدن خود را دوباره باز یابند.

حسگری که با نصب آن بروی مغز امکان عملی شدن این فرضیه را فراهم کرد، بسیار کوچک و در حد یک لوبیا است.

دستور مغز که به صورت امواج الکترونیکی از طریق حسگر به کامپیوتر ارسال می شوند، توسط کامپیوتر کد شناسی و به صورت فرمان به روبات آرنجی ارسال می شوند.

اگر چه ممکن است تا همگانی شدن چنین تسهیلاتی هنوز راه زیادی مانده باشد اما موفقیت در چنین پروژه هایی افق بازتوانی برای بیماران قطع نخایی و فلج زیر گردن را روشن تر از همیشه خواهد کرد.