در آستانه تولد ۵۰ سالگی چیزی که نام تام کروز را بر سر زبان‌ها انداخت ‌درخواست کیتی هلمز، همسر ۳۳ ساله‌‌اش، برای جدایی بود. اعتقاد سخت تام کروز به ساینتولوژی دلیل اصلی درخواست طلاق از سوی همسرش عنوان می‌شود.

تام کروز و کیتی هلمز در نوامبر سال ۲۰۰۶ طی مراسمی منطبق با رسوم ساینتولوژی در یک قصرایتالیائی با یکدیگر ازدواج کردند. عضویت تام کروز در کلیسای ساینتولوژی به سال ۱۹۸۶ باز می‌گردد و پیش از ازدواج نیز کیتی هلمز به این فرقه مذهبی که در برخی از کشورها از جمله آمریکا طرفداران زیادی دارد پیوست.

اما حالا پس از ۵ سال زندگی مشترک گفته می‌شود که ساینتولوژی عامل اصلی ارائه تقاضای طلاق از سوی کیتی هلمز به دادگاهی در نیویورک بوده است.ساینتولوژی "عامل اصلی" جدایی تام کروز و همسرش

بر اساس گزارش رسانه‌ها کیتی هلمز در سال‌های اخیر از این فرقه فاصله گرفته اما تام کروز همچنان یکی از اعضای ارشد فعال در کلیسای ساینتولوژی به شمار می‌رود و اصرار وی برای فرستادن فرزند مشترک ۶ ساله به مدرسه شبانه‌روزی ساینتولوژیست‌ها موجب شده تا کیتی هلمز ضمن تقاضای طلاق درخواست حق حضانت کامل را نیز به دادگاه ارائه دهد.

بر اساس قوانین احتمال پیروزی کیتی هلمز برای بدست آوردن حق سرپرستی کامل فرزند در نیویورک بیش‌تر از لس‌آنجلس‌، محل اقامت این زوج است. از همین رو نیز یک منبع آگاه به سایت رادار آنلاین،‌از منابع پوشش خبرهای مربوط به چهره‌‌های سرشناس، گفته است که تام کروز با توجه به این که در لس‌آنجلس از شانس بیشتری برخوردار است، به همراه وکلایش می‌کوشد پرونده را به این شهر انتقال دهد.

ساختمان بین‌الملل کلیسای ساینتولوژی در لس‌آنجلس واقع شده است.

به گفته‌ی سخنگوی تام کروز، وی از شنیدن خبر درخواست جدایی همسرش “شوکه” شده است. اما در روزهای گذشته جزئياتی منتشر شده‌اند که صحت این امر را مورد تردید قرار داده‌اند؛ از جمله آن‌که کیتی هلمز در هفته‌های اخیر به همراه دخترش به تنهایی در یکی از خانه‌های متعلق به این زوج در نیویورک اقامت داشته‌اند. همچنین گفته می‌شود، کیتی هلمز آپارتمانی را برای خود و دخترش در منهتن اجاره کرده است.

ساینتولوژی در برخی کشورها به طور رسمی مذهب شمرده می‌شود. برخی از این کشورها بدین قرارند: آفریقای جنوبی، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، هندوستان، مکزیک، نیوزیلند، پرتغال، سوئیس، تایوان، تانزانیا، ونزوئلا، زیمبابوه.

ساینتولوژی این عقیده را تقویت می‌نماید که انسان‌ها ارواحی فناناپذیرند که اتصال با اصل خود را گم کرده‌اند. در این راستا انسان می‌بایست با هوشیاری کامل تمامی تجربه‌های تلخ زندگی خود را مرور کرده و به یاد آورد تا از آن‌ها گذر کرده به سرچشمهٔ حیاتی خود نزدیک تر گردد. جان تراولتا و تام کروز از طرفداران این فرقه‌اند.