افتتاحيه نخستين جشنواره بین الملل مد و لباس.

آیین افتتاحیه جشنواره بین الملل مد و لباس عصر چهارشنبه ۱۰ اسفند با حضورسید محمد حسینی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن حجاب كانون پرورش فكری برگزار شد.

جشنواره بین الملل

سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست با بيان اين مطلب اظهار داشت:
– حجاب اگر از نگاه باور مسلمان ضروري دين است از ديدگاه انسان، نشان حجب و حيا و تمکين به قواعد هر آيين است! هيچ دين و آئيني همسنگي و همرنگي انسان و حيوان را بر نمي‌تابد و کس، انساني بي‌اعتقاد بر تمايز اين دو موجود، نمي‌يابد! و بارزترين نشانه اين تمايز در ظاهر و نگاه اول به پوشيدگي و عرياني، اين و آن است.

جشنواره بین الملل

– لباس اگر از جمله نمادهاي فرهنگي باشد که هست! مد که هنوز معادل فارسي آنرا کما ينبغي نيافته‌ايم و همان سليقه، شيوه، موافق طبع روز مي‌بايد معنا کنيم، از آن نماد نمي‌بايست فاصله بگيرد.
– سرتسليم در مقابل فرهنگ بيگانه فرو آوردن، نشان خود باختگي است چه رسد تمکين به بي‌فرهنگي‌هاي مهاجم که جلوه بارز بردگي است.
– دنيا را اگر به دهکده جهاني تعبير نمودند از آن بود که دروازه‌هاي تغيير را به رويش بگشايند.
– استعمار جلوه‌هايش دگرگونه گشته است. برده‌داري معنايش وارونه گشته است

جشنواره بین الملل

– اگر آبراهام لينکن به اسم لغو برده داري، سياهان خانه زاد را به کارگران مسلول کارخانجات نساجي مبدل ساخت و به اسم آزادي، شيوة نوين برده‌داري را متداول نمود؛ ديري نپاييد که با پرچم آزادي زنان، رخت مردانه بر تن ايشان نمودند و حرمت زنانه را از اين عنصر لطيف ربودند و به تأمين نيروي انساني مورد نياز، فرهنگ به اصطلاح تساوي زن و مرد را بر انديشه‌هاي نوطلب، غالب نمودند.
– زن که پرچمدار کيان خانواده بود و تنظيم خانه و تربيت فرزندان و کدبانوئي و سروري برخانه افتخارش بود، به اسم تساوي جايگاهش را بي‌اعتبار کردند و همسنگ مرد به کارهاي سنگين و زمخت وادارش نمودند و از لوح فرهنگ منحط غربي، به دستاويز آزادي، اعتبارش را زدودند.

جشنواره بین الملل

– به اقتضاء شرايط جديد و انطباق با مأموريت تازه، کسوتش را مبدل ساختند و برآن نازش خدادادي تاختند!
– در اينسو سردمداران خود باخته به کشف حجاب فرمان دادند و دهان بر نشخوار همان استدلالات گشادند که امروز هنوز هم بايد تاوان آن جهالت‌ها را داد!
– لباس، امروز تنها براي پوشاندن بدن و گرم نگاهداشتن آن بکار نمي‌آيد و ديگر عمرگرانمايه برآن صرف نمي‌شود که تا چه خورم صيف و چه پوشم شتا» بلکه بخشي از آن به منظور تشخص و بخشي تجمل مطرح است، که در حد اعتدال، مستحسن نيز هست. سَخِّي آل الله امام حسن مجتبي (ع) فرمود: ان‌الله يحب الجمال والتجمل» خداوند زيبايي و خودآرائي را دوست ميدارد.

جشنواره بین الملل

– جشنواره مد و لباس قابل مقايسه با ساير جشنواره هاي فجر نيست و نمايشگاه دائمي مد و لباس روزانه صدها بازديدکننده دارد.
– بايد از توليدکنندگان و طراحان مدهاي مطابق با فرهنگ خودمان حمايت کنيم.
– تلاشمان اين است که نمايشگاه‌هاي مد و لباس را در محيط‌هايي مانند دانشگاه‌ها که جوان‌ها در آن هستند، برگزار کنيم.

جشنواره بین الملل

عکاس : سیدمحسن سجادی