میدانید که سهم زیادی از انرژی موتورخودرو صرف مقابله با اصطکاک هوا میگردد و اگر بتوان این انرژی را دوباره بازیافت نمود انقلاب بزرگی در صنعت خودرو  میباشد و دانشمندان بر این عقیده اند که شاید بتوان 60 درصد آنرا به انرژی الکتریکی تبدیل نمایند.

یکی از ویژگی‌های غیر معمولی که بعضی سرامیک‌ها ذخیره می‌کنند پدیده‌ پیزوالکتریک است که طی آن جریان ناشی از فشار با اعمال نیروی خارجی دو قطبی‌ها تحریک می‌شوند و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود.

مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند یا برعکس استفاده می‌شود. کاربردهای نام‌ آشنایی از جمله قطعه داخل دهانی و گوشی های  تلفن های قدیمی و میکروفون‌ها، مولدهای صوت و حسگرهای سونار از خاصیت پیزوالکتریک استفاده می‌کنند.

اتومبیلی با بدنه پیزوالکترویک که به تازگی توسط کارخانه جگوار طراحی شده است، دارای بدنه ایی با ویژگی همچون ریزموجها است که در اثر اصطکاک جریان هوا در بدنه الکتریسته ایجاد و بوسیله آن باطریهایش را شارژ می کند و بدین وسیله میتواند تعدادی از قطعات مانند دینام را از موتور حذف و با سبک شدن موتور بخشی از انرژی موتور آزاد و قدرت آن افزایش و مصرف سوخت نیز کاهش یافته و اگر برق تولیدی بیش از مقدارمورد نیاز شارژ باطری باشد میتواند توسط یک موتور الکتریکی بمانند سیستم هیبریدی عمل نماید.

اگر راندمان این ماشین الکترونیکی نیز مانند ظاهر آن باشد، شرکت اتومبیل سازی جگوار باید بتواند حتی تند و تیزترین خودرو با مصرف کمترین میزان سوخت بنزین را اصطکاک هوا با بدنه خودرو را به انرژی الکتریکی و شارژ باطری و تامین برق موتور الکتریکی برای حرکت چرخها تبدیل کند.

این مدل اتومبیل  XKX نام دارد قرار است به زودی رونمایی شود تا به عنوان یکی از اتومبیلهای آینده با فناوری پیشرفته تبدیل شود.

بدنه این ماشین  شبیه یک ژنراتور بادی برقی با ویژگیهای منحصر به فرد و پوشیده از سلولهای پیزوالکتریک که با نیروی فشار وزش هوا به بدنه  برق تولید نموده و به شارژ مجدد باطریها و حرکت موتور الکتریکی درچرخها کمک می کند.

این لایه های ریز موجها به واسطه فشار و اصطکاک باد تحریک شده و موجب می شود که اتومبیل سریع تر حرکت کند.

طراحان امیدوارند که این فناوری بتواند حدود 60 درصد انرژی از دست رفته به واسطه سرعت زیاد در مقابل جریان هوا جبران کنند.

مارین میفتیو طراح این اتومبیل اظهار داشت : کارآیی و بهره وری و همچنین توجه جدی به ایرودینامیک بودن از اولویتهای طراحی این اتومبیل بوده است.

آینه این اتومبیل نیز منحصر بفرد بوده و هنگام پارک بصورت اتوماتیک کاملا به روی بدنه خوابانده می شوند و مشابه بدنه میگردد  تا از هرگونه آسیبی به آنها جلوگیری شود.

کارخانه جگوار با الهام از مدل قدیمی خود ایکس کا  بین سالهای 1961 تا 1975 ساخته می شد و در شکل جدیدی از اتومبیل با شکل انحنایی و طراحی زیبای میباشد با نام جدید ایکس کا ایکس  که اخیرا به عنوان زیباترین ماشین تمام دورانهای آن انتخاب شده  و از آن الهام گرفته است.