سفير كشور مكزيك به بهانه 200‌مين سالگرد استقلال كشورش، تابلوهاي اهدايي 52 هنرمند مكزيكي را به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا كرد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مراسمي كه شامگاه گذشته – 26 ارديبهشت ماه – در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده بود ،سفير كشور مكزيك طي مراسمي نمادين 52 تابلوي چاپي هنرمندان كشورش را از موزه ملی چاپ مکزيک به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا كرد.

اين تابلوها به مناسبت دويستمين سال استقلال و صدمين سال انقلاب كشور مكزيك به صورت نمادين به موزه‌هاي معتبر 52 كشور جهان اهدا شده است.

در همين راستا حميد شاه‌آبادي – معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جاي خوشحالي دارد كه در ايام خجسته ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) شاهد افتتاح اين سه مجموعه نمايشگاهي از آثار هنرمندان مكزيك و گنجينه «پاپ آرت» و «اپ آرت» موزه هنرهاي معاصر تهران هستيم.

او ادامه داد: خوشبختانه موزه هنرهاي معاصر تهران به واسطه جايگاه تخصصي و بين‌المللي، نقش خود را به خوبي شناخته و اقدامات مديران موزه در راستاي ماموريت تخصصي و حرفه‌اي اين مجموعه ادامه دارد.

به گفته معاون امور هنري ،برپايي اين نمايشگاه‌ها هر كدام به نوعي نياز هنرمندان را تامين مي‌كند و دل مشتاق آن‌ها را آرام مي‌نمايد و مايه خوشبختي است كه موزه هنرهاي معاصر ايران به همه سبك‌ها و گونه‌هاي هنري توجه دارد.

او تصريح كرد: ظرفيت هنر به گونه‌اي است كه فرهيختگان و هنردوستان از كالاي هنري استفاده مي‌كنند و اين آثار هر كدام مي‌تواند باعث توسعه ملت‌ها گردد، پس به آنهايي كه هداياي خود را اين چنين فرهنگي انتخاب مي‌كنند بايد قدرداني كرد.

اين در حالي است كه آثار ديگري از هنرمندان مكزيك نيز در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي‌شود و اين موزه يكي از 10 موزه مهم دنيا به شمار مي‌رود.

به گزارش ايسنا، تيرادو سالاوا – سفير مكزيك – نيز در بخشي ديگر از اين مراسم افتتاحيه عنوان كرد: اين افتخار بزرگي است كه 52 اثر از هنرمندان مكزيكي را به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا مي‌كنيم.

سفير مكزيك، تابلوهاي اين 52 هنرمند را هديه كوچكي از هنرمندان مكزيكي به هنرمندان و ملت ايران دانست و افزود: اين هديه‌اي است تا در خاطر ايرانيان بماند و در راستاي آن بتوانيم روابط دو كشور را ارتقا دهيم.نمایشگاه پاپ آرت و آثار چاپی هنرمندان مکزیک گشایش یافت

او در پايان تصريح كرد: شايد زبان‌هاي مكزيكي و فارسي كاملا از هم متفاوت باشد اما قطعا هنرشان يكي است و در همين رابطه موجب افتخار ماست كه اين آثار را به موزه هنرهاي معاصر ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران اهدا كنيم.

در ادامه اين مراسم و بعد از اهداي نمادين اين 52 تابلو از سوي سفير مكزيك به معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ،نمايشگاه آثار در كنار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران از مجموعه «پاپ آرت» و «اپ آرت» با حضور مسئولان و هنرمندان افتتاح شد.

پاپ آرت از جنبش‌های هنری دهه 60 میلادی است که این جریان همه ارزش‌های ذهنی و نظری را که مورد ستایش نقاشان انتزاعی آن زمان بود، نفی کرده و به جای آن به بازشناسی، تحلیل و گاه صرفاً شناسایی فرهنگ مصرفی جامعه پرداخت. هنر پاپ به محیط مصنوعی فرهنگ توده مردم روی می‌آورد و ماده کارش را در شیوه‌ها و کالاهای انبوه تولید شده برای زندگی نوین شهری و روستایی می یافت.

بر این مبنا، فیلم‌ها، آگهی‌های تبلیغاتی، داستان‌های شبه علمی، موسیقی، حروف و علائم متداول، اشیاء روزمره و کالای مصرفی، ابزار و موضوع این هنر جدید شدند. پاپ آرت که یکی از مهمترین جنبش‌های هنری قرن بیستم بود ، به طور گسترده‌ای بر طرح‌های تبلیغاتی، گرافیک و مد اثرگذار بود.

اندی وارهول، لری ریورز، جاسپر جونز، جیم داین، ریچارد همیلتون از چهره‌های شاخص این جنبش محسوب می‌شوند.

اُپ آرت اصطلاحی در دهه1960 بود که به نقاشی انتزاعی مشتق از آثار هنرمندانی چون جوزف آلبرز و ویکتور وازارلی اطلاق شد. این سبک از خطاهای بصری و دیگر جلوه‌های دیدمانی بهره می‌گرفت و در آن عموماً از رنگ‌های درخشان و انتزاعات هندسی در هم فشرده استفاده می‌شد و بر مُد، طرح‌های تبلیغاتی و دیگر جنبه‌های فرهنگ همگانی دوره خود تأثیر زیادی داشت. هنرمندان این جنبش(اُپ آرت) با استفاده از نقطه و خط و به مدد رنگ گذاری و سایه روشن کاری با استفاده از خطای دید مخاطب ، درصدد القای مفاهیمی چون ریتم ، حرکت ، حجم مجازی، عمق و …..هستد.

ویکتور وازارلی از چهره‌های شاخص این هنر و بنیانگذار اُپ آرت محسوب می‌شود.