محققان دانشگاه نیوکاسل در حال ساخت یک فناوری جدید هستند که به رانندگان مسن برای حرکت در جاده‌ها کمک می‌کند.بسیاری از انسانها با رسیدن به سن کهنسالی، رانندگی را کنار می‌گذارند؛ چرا که واکنش آنها کاهش یافته و غیرفعال می‌شوند.

یکی از دستاوردهای تیم «حمل‌ونقل هوشمند»، فناوری جدیدی موسوم به «Granny-Nav (کنترل پدربزرگ و مادربزرگ) » است که به شناسایی سریع‌ترین و راحت‌ترین مسیر مانند مسیرهایی که با چراغ قرمز مواجه نمی‌شوند، می‌پردازد.

این کار بخشی از پروژه ۱۲ میلیون پوندی «شمول اجتماعی از طریق اقتصاد دیجیتال(SiDE)» است که چگونگی ارتقای زندگی انسانها توسط فناوری را بررسی می‌کند.

پژوهشگران در این فناوری، یک خودرو الکتریکی را به آزمایشگاه متحرک تبدیل کرده‌اند.

این خودرو موسوم به «DriveLAB» از ابزارهای هدایتی، سیستم‌های دید شب و سازگاری‌های هوشمند سرعت برخوردار و قادر به نظارت بر تمرکز، سطوح تنش و عادات رانندگی با عینکی است که می‌تواند حرکات چشم را دنبال کرده و به نظارت و ارزیابی نقاط اصلی تنش در رانندگان مسن بپردازد.

این محققان همچنین به دنبال تولید یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی سفارشی هستند؛ چرا که رانندگان مسن در مسیرهای راحت‌تر تنش کمتری داشته و راحت‌تر رانندگی می‌کنند.

این سیستم همچنین از تصاویر مناطق محلی مانند صندوق پست یا مهمانخانه در مسیرهای ناشناس استفاده می‌کند.

تیم سازنده این فناوری، همچنین به دنبال راهی برای نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو خودرو است تا رانندگان نیازی به بر هم زدن تمرکز چشم از روبه‌رو و جست‌وجو برای اطلاعات جاده‌ای نداشته باشند.

محققان از امکان ظهور برخی از فناوری در آینده نزدیک و برخی دیگر طی پنج تا ۱۰ سال آینده خبر داده‌اند.